Strikkeprøve og strikkefasthed

Det er vigtigt at lave en strikkeprøve inden du starter dit nye strikke projekt.

Dette skal du gøre for at afgøre din strikkefasthed i forhold til opskriftens strikkefasthed, således at du kan tilpasse din fasthed efter opskriften. Vi strikker alle sammen forskelligt, løst og fast og det kan have stor betydning for størrelsen, hvis din strikkefasthed ikke passer med det opskriften angiver. Det kan være at du skal justere i pinde størrelsen for at få det samme antal masker pr. 10 cm som opskriften angiver.

 

Din færdige strikkeprøve viser dig antallet af masker (henad) og rækker/pinde (opad) på 10 x 10 cm’s strik (eller hvad opskriften ellers angiver).

Det kan tage lidt tid at lave en strikkeprøve og hvis man som os er lidt utålmodig og strikker ud fra fri fantasi, så kan man ofte have lyst til at springe den over og bare komme i gang med sit nye projekt! Tro os, det er hele besværet værd!  Vi er ofte endt med nogle spøjse størrelser, hvor vi kunne have ønsket os lidt mere tålmodighed og ikke mindst EN STRIKKEPRØVE!

Når du laver din strikkeprøve, så er det vigtigt at du strikker den i det garn og i det mønster som opskriften angiver.

 

Du skal måle op på 10 x 10 cm hvor mange masker og rækker der er, så det er vigtigt at din strikkeprøve er større end det område du måler på. Herved får du det bedste resultat.

Hvis man ønsker at strikke en trøje op i en anden størrelse end hvad opskriften foreslår, så kan vi anbefale at lave følgende udregning:

Tæl hvor mange masker du har på dine 10 cm på din strikkeprøve, divider dem med 10 og gang det med det ønsket antal cm. Udregning ser således ud: antal masker på dine 10 cm / antal cm x ønsket antal cm = Antal masker du skal slå op

 

Her er et eksempel hvor du har 20 masker på 10 cm og du vil gerne have en bluse der måler 60 cm om hoften:  20  / 10 x 60 = 120 masker

Dvs. at du du skal slå 120 masker op med en strikkefasthed på 20 m på 10 cm for at få et hoftemål på 60 cm.

Det er en god ide at strikke en kant på din strikkeprøve i retstrik, så den ikke buler op i siderne. Antallet af masker der skal slås op for at lave din strikkeprøve afhænger af garntypen og mønsteret.

Vi vasker ikke vores strikkeprøver, men hvis du ønsker at se hvordan garnet opfører sig efter vask, kan du vaske din strikkeprøve inden du strikker din strikkeprøve.

Størrelsesguide